Wyckerpoort verliest directe bus naar centrum
De nieuwe route vanaf 24 augustus die Arriva heeft bedacht: lijn 3 rijdt voortaan aan de zuidkant om het centrum heen.
Wie vanuit de noordkant van Wyckerpoort met de bus naar de Markt wil, die pakt lijn 3. Tot zondag 24 augustus 2025 ten minste want vanaf die dag rijdt lijn 3 niet meer naar de Markt. Wyckerpoort verliest daarmee zijn directe bus-verbinding met de Markt en het centrum.
De bus krijgt een andere route via het station over de Wilhelminasingel naar de Kennedybrug en verder richting Wolder.
Lijn 3 heeft aan de noordkant van de route ook na 24 augustus nog steeds de P&R bij station Noord als start (of finish). Tot en met het station blijven de haltes door Wyckerpoort hetzelfde: Meerssenerweg MOSA, Old Hickoryplein, Voltastraat (in werkelijkheid President Rooseveltlaan) en via het Koningsplein door naar het station.
Maar de nieuwe route betekent dat de bus na de stop bij het station niet naar Mosa Forum en Boschstraat rijdt maar de Wilhelminasingel afrijdt tot aan het Bonnefantenmuseum.
Wie met de bus op de Boschstraat wil aankomen, zal straks op het Koningsplein moeten overstappen naar lijn 2.
P&R-aansluiting nog zinvol?
De nieuwe route raakt niet alleen Wyckerpoort. In Wolder wordt geprotesteerd omdat ook die wijk de directe verbinding met het centrum verliest. Ook de gebruikers van de P&R bij station Noord staan straks te kijken: de lijn 3 doet wel nog de P&R aan, maakt een flinke omweg via Rothem maar rijdt niet meer naar het centrum. Dat roept de vraag op of het doorrijden van lijn 3 tot aan station Noord nog langer zinvol is. Dichter bij het centrum dan de busterminal bij het station komen de P&R-gebruikers niet.
Geld versus busreizigers
De veranderingen in de route voor lijn 3 hebben in Wolder al tot kritiek geleid en inmiddels hebben SAB en het CDA in de gemeenteraad aan de bel getrokken met de vraag of Arriva hier verstandig aan doet. Het CDA vraagt aan het college van burgemeester en wethouders: ‘Inwoners vanuit iedere buurt moeten relatief snel en makkelijk met de bus tot de belangrijke voorzieningen in onze stad komen, bijvoorbeeld het gemeenteloket in het centrum. Deze bereikbaarheid zou wat ons betreft het uitgangspunt moeten zijn bij de indeling van de buslijnen. Wij zien deze wijziging dan ook in een veel grotere tendens waarbij er hoofdzakelijk gekeken wordt naar hoe rendabel een buslijn is. Dat is niet het belang dat het openbaar vervoer enkel zou moeten dienen.’
Aansluiting op Intercity
Omdat de provincie het contract met Arriva afsluit, heeft de fractie in de gemeenteraad de collega’s in Provinciale Statenfractie gevraagd de kwestie aan te kaarten. Arriva verdedigt op haar website de aanpassing met het commentaar dat de nieuwe route voor lijn 3 een betere aansluiting op Intercity van de NS biedt. Opvallend is wel dat de oplossing wordt gezocht in een aanpassing van de route en niet in een aanpassing van het tijdschema.