Groene Loper II wordt anders. Lees waarom en hoe
Op het nieuw aan te leggen stuk nieuwe Groene Loper naar Randwyck/Brightlands krijgen fietsers en voetgangers straks wel aparte stroken. Waarom kiest de gemeente deze oplossing niet ook voor de bestaande Groene Loper waar samen fietsen en lopen een moeizaam huwelijk blijkt?
Het is een van de veel gestelde vragen waar de website Maastricht Bereikbaar antwoord op geeft. En dat antwoord heeft twee hoofdstukken. Hoofdstuk #1 gaat, wat een verrassing, over geld. ‘Alles opnieuw inrichten is te kostbaar’, meldt de gemeente op de site op het idee om de 2,5 kilometer lange Groene Loper op de schop te pakken.
Hoofdstuk #2 van het antwoord heeft te maken met ruimte. Het middenpad (oftewel Flaneerpad) van de bestaande Groene Loper is 6 meter breed. Voor een fietspad dat in beide richtingen wordt gebruikt, is zo’n 4 meter nodig. Dan blijft met 2 meter te weinig ruimte over voor voetgangers terwijl het Flaneerpad op de eerste plaats voor voetgangers is bedoeld (de fietsers zijn te gast melden de verkeersborden).
De verlengde Groene Loper vanaf het eindpunt bij de overweg Ariënsstraat naar de universiteit wordt ongeveer 8 meter breed. Dat biedt ruimte voor een fietspad van 4 meter in beide richtingen dat met zitbanken en boompjes wordt gescheiden van het looppad.
Vrede stichten
Op de bestaande Groene Loper probeert de gemeente met de Flaneer-campagne vrede te stichten tussen voetgangers en fietsers. De bedoeling is dat alleen de langzame fietser het middenpad gebruikt. Snellere fietsers wordt gevraagd de rijbanen voor auto’s te gebruiken.
Uit de antwoorden op de Maastricht Bereikbaar valt af te lezen dat de gemeente het idee van gezamenlijk gebruik geen succesnummer vindt. Want met het besluit om de verlengde Groene Loper anders in te delen ‘maakt de gemeente gebruik van de ervaringen tot nu toe.’
De antwoorden op andere veelgestelde vragen zoals
Kunnen er meer borden en/of wegmarkering geplaatst worden?
Kan van de rijbanen op de Groene Loper een fietsstraat gemaakt worden?
Kan er een flitspaal geplaatst worden en/of meer handhaving plaatsvinden?
vind je op MaastrichtBereikbaar.nl