Flaneer-pad moet Groene Loper veiliger en leuker maken

Twee rijbanen voor de auto en een middenpad voor de fietser en de wandelaar als bijna 2,5 kilometer lange noord-zuid verbinding dwars door Maastricht-Oost.
Zie daar de Groene Loper. Gelanceerd met de belofte dat hier de ‘auto te gast’ zou zijn. Maar anno nu ook een pittige puzzel om alle gebruikers uit elkaars haren te houden en de verkeersoverlast voor de omwonenden te beperken. Als oplossing van de puzzel is het Flaneerpad bedacht. Het middenpad moet het domein worden van de wandelaars en de fietser die rustig aan doet. Wie als fietser van opschieten houdt, wordt uitgenodigd om de rijbaan te gebruiken. Die rijbanen worden in 2026 als voor de proefperiode van een jaar fietsstraten.

Aanleg zebra’s en drempels op Groene Loper gestart
Aannemer Van de Kreek is maandag 8 september bij het Winterbed gestart met de aanleg van zebra’s en drempels op de rijbanen van de Groene Loper. Het werk zorgt voor omleidingen voor auto’s, bus en fietsers en duurt tot december.
Meer

In ’26 worden de rijbanen van de Groene Loper als proef een fietsstraat

De gemeenteraad heeft 24 juni 2025 een motie aangenomen om van de rijbanen van de Groene Loper bij wijze van proef een jaar lang fietsstraten te maken. Veel raadsleden hebben -net als veel omwonenden- grote zorgen over de verkeersveiligheid van de Groene Loper.
Meer

Groene Loper II wordt anders. Lees waarom en hoe

De Groene Loper wordt verlengd naar Brightlands/Randwyck. Maar de opzet wordt anders omdat de gemeente leert uit de ervaringen met de bestaande Groene Loper
Meer

Tempo op Flaneerpad is ‘stapvoets’

Tussen de Geusselt en de Kennedysingel zijn borden geplaatst die uitleggen wat met het flaneer-idee wordt bedoeld. Ook loopt een publiciteits-campagne om het idee te laten landen zodat voortaan op de Groene Loper inderdaad stapvoets wordt gefietst. In september ‘25 wordt de Groene Loper aangepast om middenpad en rijbanen veiliger te maken.
Meer