Flaneer-pad moet Groene Loper veiliger en leuker maken
Twee rijbanen voor de auto en een middenpad voor de fietser en de wandelaar als bijna 2,5 kilometer lange noord-zuid verbinding dwars door Maastricht-Oost.
Zie daar de Groene Loper. Gelanceerd met de belofte dat hier de ‘auto te gast’ zou zijn. Maar anno nu ook een pittige puzzel om alle gebruikers uit elkaars haren te houden en de verkeersoverlast voor de omwonenden te beperken. Als oplossing van de puzzel is het Flaneerpad bedacht. Het middenpad moet het domein worden van de wandelaars en de fietser die rustig aan doet. Wie als fietser van opschieten houdt, wordt uitgenodigd om de rijbaan te gebruiken.
Tempo op Flaneerpad wordt ‘stapvoets’
Tussen de Geusselt en de Kennedysingel worden borden geplaatst die uitleggen wat met het flaneer-idee wordt bedoeld. Ook komt er een publiciteits-campagne om het idee te laten landen zodat voortaan op de Groene Loper inderdaad stapvoets wordt gefietst. In het najaar wordt de Groene Loper aangepast om middenpad en rijbanen veiliger te maken. Onder meer komen er verkeersdrempels en zebra’s op de kruisingen van de Groene Loper.
Meer
Wie mag/moet waar op de Groene Loper?
- Voetgangers en fietsers houden rekening met elkaar en maken samen gebruik van het Flaneerpad.
- Het Flaneerpad is een noord- zuidverbinding én een gebied om elkaar te ontmoeten.
- Het middenpad is een voetgangersgebied waar langzaam fietsen is toegestaan.
- Brom- en snorfietsen en speedpedelecs zijn op het middenpad verboden. Zij moeten gebruik maken van de rijbaan.
- Voetgangers kunnen ook op de stoep lopen.
- De snelle fietser wordt gevraagd te kiezen voor de rijbaan.
- Auto’s, bussen, motoren rijden op de rijbaan, maximaal 30 km.
- Ook fietsers mogen op de rijbaan niet harder rijden dan 30.
30 in hele wijk de limiet
President Rooseveltlaan - Koningsplein - Oranjeplein - Nassaulaan - Winterbed - Meerssenerweg (tussen Viaductweg en Scharnerweg) - Professor Nijpelsstraat - Noormannensingel - Heerderweg - Sint Gerardusweg - Doctor Schaepmanstraat - Czaar Peterstraat - Scharnerweg (tussen Sibemaweg en Meerssenerweg).
Verkeerstelling juni 2024 / Aantal auto’s
Meerssenerweg 10.734, te hard 10.412
Scharnerweg 7.863, te hard 6.369
Pres. Rooseveltlaan 3.726, te hard 3.390
Oranjeplein 6.147, te hard 5.594
Massaal te hard, gemeente grijpt nu in
De cijfers van de verkeerstellingen in Wyckerpoort zijn onthutsend: Van de 28.470 automobilisten reden er in juni 2024 maar liefst 25.765 te hard, dat is 9 van de 10. De borden die verplichten tot maximaal 30 rijden, blijken niet te helpen. Dat erkent nu ook de gemeente, wethouder John Aarts schrijft aan de gemeenteraad dat er extra maatregelen komen.
Meer
Enquête: Dit vinden 2.238 gebruikers
De enquête onder fietsers en wandelaars naar de ervaringen op de middenstrook van de Groene `Loper heeft 2.238 reacties opgeleverd. De antwoorden tonen dat het idee van gezamenlijk gebruik in het huidige verkeer met zijn korte lontjes en fatbikes tekortschiet. Meer
Andere kleur voor middenpad?
De gravel-laag op de wandel- en fietsstrook van de Groene Loper blijft een zodanig probleem dat die in 2028 wordt vervangen. De gemeente zoekt nog naar een nieuwe toplaag, zo antwoordt wethouder John Aarts op vragen van Jo Smeets van Maastricht van Nu. Meer