Flaneer-pad moet Groene Loper veiliger en leuker maken
Twee rijbanen voor de auto en een middenpad voor de fietser en de wandelaar als bijna 2,5 kilometer lange noord-zuid verbinding dwars door Maastricht-Oost.
Zie daar de Groene Loper. Gelanceerd met de belofte dat hier de ‘auto te gast’ zou zijn. Maar anno nu ook een pittige puzzel om alle gebruikers uit elkaars haren te houden en de verkeersoverlast voor de omwonenden te beperken. Als oplossing van de puzzel is het Flaneerpad bedacht. Het middenpad moet het domein worden van de wandelaars en de fietser die rustig aan doet. Wie als fietser van opschieten houdt, wordt uitgenodigd om de rijbaan te gebruiken. Die rijbanen worden in 2026 als voor de proefperiode van een jaar fietsstraten.
In september ‘25 start aanleg zebra’s en drempels op de Groene Loper
De projectgroep Groene Loper heeft aangekondigd dat in september wordt begonnen met de aanleg van verhoogde kruisingen (met verkeersdrempels dus) en zebra’s op de Groene Loper. Het werk gaat tot november duren.
Meer
In ’26 worden de rijbanen van de Groene Loper als proef een fietsstraat
De gemeenteraad heeft 24 juni 2025 een motie aangenomen om van de rijbanen van de Groene Loper bij wijze van proef een jaar lang fietsstraten te maken. Veel raadsleden hebben -net als veel omwonenden- grote zorgen over de verkeersveiligheid van de Groene Loper.
Meer
Groene Loper II wordt anders. Lees waarom en hoe
De Groene Loper wordt verlengd naar Brightlands/Randwyck. Maar de opzet wordt anders omdat de gemeente leert uit de ervaringen met de bestaande Groene Loper
Meer
Tempo op Flaneerpad is ‘stapvoets’
Tussen de Geusselt en de Kennedysingel zijn borden geplaatst die uitleggen wat met het flaneer-idee wordt bedoeld. Ook loopt een publiciteits-campagne om het idee te laten landen zodat voortaan op de Groene Loper inderdaad stapvoets wordt gefietst. In september ‘25 wordt de Groene Loper aangepast om middenpad en rijbanen veiliger te maken.
Meer
Massaal te hard, gemeente grijpt nu in
De cijfers van de verkeerstellingen in Wyckerpoort zijn onthutsend: Van de 28.470 automobilisten reden er in juni 2024 maar liefst 25.765 te hard, dat is 9 van de 10. De borden die verplichten tot maximaal 30 rijden, blijken niet te helpen. Dat erkent nu ook de gemeente, wethouder John Aarts schrijft aan de gemeenteraad dat er extra maatregelen komen.
Meer
Wie mag/moet waar op de Groene Loper?
- Voetgangers en fietsers houden rekening met elkaar en maken samen gebruik van het Flaneerpad.
- Het Flaneerpad is een noord- zuidverbinding én een gebied om elkaar te ontmoeten.
- Het middenpad is een voetgangersgebied waar langzaam fietsen is toegestaan.
- Brom- en snorfietsen en speedpedelecs zijn op het middenpad verboden. Zij moeten gebruik maken van de rijbaan.
- Voetgangers kunnen ook op de stoep lopen.
- De snelle fietser wordt gevraagd te kiezen voor de rijbaan.
- Auto’s, bussen, motoren rijden op de rijbaan, maximaal 30 km.
- Ook fietsers mogen op de rijbaan niet harder rijden dan 30.