Flaneer-pad moet Groene Loper veiliger en leuker maken

Twee rijbanen voor de auto en een middenpad voor de fietser en de wandelaar als bijna 2,5 kilometer lange noord-zuid verbinding dwars door Maastricht-Oost.
Zie daar de Groene Loper. Gelanceerd met de belofte dat hier de ‘auto te gast’ zou zijn. Maar anno nu ook een pittige puzzel om alle gebruikers uit elkaars haren te houden en de verkeersoverlast voor de omwonenden te beperken. Als oplossing van de puzzel is het Flaneerpad bedacht. Het middenpad moet het domein worden van de wandelaars en de fietser die rustig aan doet. Wie als fietser van opschieten houdt, wordt uitgenodigd om de rijbaan te gebruiken.

Politiek: Groene Loper moet veiliger

Zes fracties in de gemeenteraad maken zich -net als veel omwonenden- grote zorgen over de verkeersveiligheid van de Groene Loper. De flaneer-campagne gaat het probleem niet oplossen vindt bijvoorbeeld D66, er is actie nodig.
Meer

Groene Loper II wordt anders. Lees waarom en hoe

De Groene Loper wordt verlengd naar Brightlands/Randwyck. Maar de opzet wordt anders omdat de gemeente leert uit de ervaringen met de bestaande Groene Loper
Meer

Tempo op Flaneerpad wordt ‘stapvoets’

Tussen de Geusselt en de Kennedysingel zijn borden geplaatst die uitleggen wat met het flaneer-idee wordt bedoeld. Ook loopt een publiciteits-campagne om het idee te laten landen zodat voortaan op de Groene Loper inderdaad stapvoets wordt gefietst. In het najaar wordt de Groene Loper aangepast om middenpad en rijbanen veiliger te maken.
Meer

Wie mag/moet waar op de Groene Loper?

- Voetgangers en fietsers houden rekening met elkaar en maken samen gebruik van het Flaneerpad.
- Het Flaneerpad is een noord- zuidverbinding én een gebied om elkaar te ontmoeten. 
- Het middenpad is een voetgangersgebied waar langzaam fietsen is toegestaan.
- Brom- en snorfietsen en speedpedelecs zijn op het middenpad verboden. Zij moeten gebruik maken van de rijbaan. 
- Voetgangers kunnen ook op de stoep lopen. 
- De snelle fietser wordt gevraagd te kiezen voor de rijbaan.  
- Auto’s, bussen, motoren rijden op de rijbaan, maximaal 30 km.
- Ook fietsers mogen op de rijbaan niet harder rijden dan 30. 


Verkeerstelling juni 2024 / Aantal auto’s

Meerssenerweg 10.734, te hard 10.412
Scharnerweg 7.863, te hard 6.369
Pres. Rooseveltlaan 3.726, te hard 3.390
Oranjeplein 6.147, te hard 5.594

Massaal te hard, gemeente grijpt nu in

De cijfers van de verkeerstellingen in Wyckerpoort zijn onthutsend: Van de 28.470 automobilisten reden er in juni 2024 maar liefst 25.765 te hard, dat is 9 van de 10. De borden die verplichten tot maximaal 30 rijden, blijken niet te helpen. Dat erkent nu ook de gemeente, wethouder John Aarts schrijft aan de gemeenteraad dat er extra maatregelen komen.
Meer

Enquête: Dit vinden 2.238 gebruikers

De enquête onder fietsers en wandelaars naar de ervaringen op de middenstrook van de Groene `Loper heeft 2.238 reacties opgeleverd. De antwoorden tonen dat het idee van gezamenlijk gebruik in het huidige verkeer met zijn korte lontjes en fatbikes tekortschiet. Meer