(Oud)ijzer maakt plaats voor wonen, werken, verbinden en modern treinen
Maastricht wil tot 2040 in een zone van 1,5 kilometer rond het spoor 7.750 woningen bouwen, ruimte bieden aan nieuwe bedrijven, een internationale treinstad worden en de wijken in het oosten en het westen van de stad beter verbinden. Spil in dat alles is het station en zijn negen sporen. Nog in 2025 moet er een plan liggen. Knappe koppen buigen zich over meerdere scenario’s. Eén scenario is een oude bekende: het spoorplan van Jo Coenen, stedenbouwkundige en architect en econoom Luc Soete.
De huidige situatie en de toekomst zoals Jo Coenen en Luc Soete die zien.
Kom 26 juni kijken naar ideeën van de ‘denktank’ voor de spoorzone
De gemeente presenteert donderdag 26 juni de plannen die zijn bedacht voor de spoorzone. Iedereen is welkom. De bijeenkomst is van 18 tot 20 uur, het is nog niet bekend waar.
Specialisten van ProRail, de gemeente en drie adviesbureaus ( APPM, Urhahn, Okra) denken sinds eind vorig jaar na over de toekomst van het spooremplacement en de wijken er om heen. Jo Coenen en Luc Soete die de afgelopen jaren op eigen initiatief het idee uitwerkten om de sporen bij het station in een tunnel te leggen, denken op uitnodiging van de gemeente ook mee. Het plan voor de spoorzone wordt uitgewerkt onder de naam ‘Grand Mstrgt’.
Meer
Gemeenteraad vraagt college: geef gas met lobby voor plannen rond het spoor
Ga actief lobbyen bij ProRail, NS, ‘Den Haag’,’Brussel’ en projectontwikkelaars voor het plan ’Rond het spoor’ van Jo Coenen en Luc Soete. Nu is het moment om dit plan te koppelen aan de doelen van het eerdere plan ‘Stad & Spoor’ en aan die van ‘Limburg Centraal’. Met slechts één stem tegen gaf de gemeenteraad november 2024 in een motie het college van burgemeester en wethouders deze opdracht. De motie was ingediend door CDA, D66, Maastricht van Nu, Partij Veilig Maastricht, VVD en Volt.
Jo Coenen (l) en Luc Soete.
Sterarchitect Jo Coenen ziet de Eurostar in Maastricht, rugwind voor spoorplan
‘Er komt beweging vanuit het zuiden. Er wordt gedacht aan de Eurostar. Die zou dan in Maastricht aan kunnen komen om verder te reizen naar Eindhoven’, vertelt Coenen tijdens de Open Monumentendag 2024 in de Koepelkerk.
Rugwind voor spoorplan door Eurostar
Spoorplan versie 3.0 maakt snel ruimte voor wonen
De bedenkers Jo Coenen en Luc Soete van het spoorplan hebben een nieuw variant bedacht die sneller ruimte biedt voor circa 750 appartementen. Ook kan een nieuwe, kortere passerelle worden aangelegd die daardoor goedkoper is.
Nieuwe variant maakte ruimte voor woningen
De eerste versie van de passerelle.