Proef met fietsstraat op rijbanen Groene Loper start in voorjaar 2026

Het kruispunt bij de Lourdeskerk is de finale voor het drempel-project.

Zodra nieuwe markeringen en borden zijn aangebracht, start in het voorjaar van ’26 de proef met de fietsstraat op de Groene Loper. Een jaar lang krijgt de fietser de hoofdrol op de rijbanen, de automobilisten moeten zich op het asfalt gaan gedragen als gast.

De wethouders John Aarts en Manon Fokke schrijven dat 4 december ’25 in een brief aan de gemeenteraad. Overleg met de buurtnetwerken en een peiling onder de omwonenden toont aan dat de proef steun krijgt: 78% van de mensen die reageerden op de peiling via internet noemt de proef ‘een goed idee’. De buurtnetwerken hadden eerder al in een brief aan de gemeenteraad gepleit voor de proef.

Het wachten is nu op hogere temperaturen overdag en ’s nachts. Pas dan kunnen extra ‘snelle fietser’-markeringen op het asfalt worden geplakt. Ook worden verkeersborden geplaatst die aangeven dat de rijbanen de status ‘fietsstraat’ hebben. Zodra markeringen borden gereed zijn, start de proef.

Aanleg drempels
Begin december is de aanleg van verkeersdrempels op de Groene Loper bijna klaar. Eind november is begonnen met het sluitstuk: het kruispunt bij de Lourdeskerk van de President Rooseveltlaan met de Voltastraat en de Professor Cobbenhagenstraat. Het is meteen ook de grootste klus van het project.

Wat is er gedaan aan de zuidkant
- Drempels en zebra’s op kruising Adalbert van Scharnlaan en Nassaulaan,
- zebra met drempel in de Nassaulaan bij Oranjeplein, tussen Frederik Hendriklaan en Adalbert van Scharnlaan en ter hoogte van de Regentesselaan,
- wegmarkering om snelle fietsers naar de rijbaan te leiden bij overweg Ariënsstraat, Winterbed en rotonde Scharnerweg.

Wat is er gedaan aan de noordkant
- Drempels en zebra’s op kruising President Rooseveltlaan en Voltastraat-Professor Cobbenhagenstraat,
- drempels op kruising President Rooseveltlaan met Professor Quixstraat en Schepen Roosenstraat,
- zebra’s ter hoogte van de voormalige gymzaal en de Generaal Hobbsstraat.

Alle aanpassingen samen moeten er voor zorgen dat het verkeer op de Groene Loper zich aan de maximum snelheid van 30 km houdt. Andere acties in het kader van maximum 30 km. zijn de campagne ‘Flaneerpad’ en de proef met de fietsstraat.

Meer Actueel