De huidige stand van zaken bij het centraal station in beeld met een rij nieuwe gebouwen tussen de Meerssenerweg en de sporen die overblijven.

Plan spoorzone aangepast, uitvoering rond 2035

Het plan voor de spoorzone is sinds de vorige versie in juni 2025 aangepast. Het busstation verhuist nu toch niet naar de Wyckerpoort-kant. En de gemeente heeft het idee voor de bouw van een tunnel voor de treinen van Jo Coenen en Luc Soete kennelijk volledig begraven. Wie uitkijkt naar de uitvoering moet geduld hebben. Minstens tot 2035.

De belangrijkste verandering in het plan voor Wyckerpoort is dat het busstation niet naar de Meerssenerweg verhuist. De verhuizing zou zeer veel extra verkeer betekenen voor de toch al drukke Meerssenerweg. Voor de bussen was het ook geen ideale oplossing omdat de overweg Duitsepoort en de aansluiting van de Meerssenerweg op de Viaductweg (Noorderbrug) voor vertragingen zouden zorgen.

Het grote zwijgen
Wat ook opvalt: het grote zwijgen over het spoorplan van Coenen & Soete. Al vanaf het begin ontbrak in het gemeentehuis elke vorm van enthousiasme. Daarna werd het plan op afstand gezet want ‘veel te duur’. De deur bleef op een kier door de uitspraak van wethouder Aarts dat het ‘een stip op de horizon was’. Ver weg, maar toch nog aanwezig.
Bij de presentatie woensdagavond 26 november 2025 in de design studio van Mosa Tegels is de stip weg. De pleidooien vanuit de buurtnetwerken rondom het station voor het plan van de stedenbouwkundige Coenen en de econoom Soete hebben geen effect gehad.

Sint Maartens-passerelle
In telegramstijl de belangrijkste punten uit de huidige stand van zaken:

- Van de sporen bij het station worden er aan de Wyckerpoort-kant 6 tot 8 opgeruimd.

- Er komt een brug voor fietsers en voetgangers over de sporen tussen Sint Maartenslaan en de prof. Nypelsstraat. De naam is er al: Sint Maartens-passerelle.

- De P&R-parkeerruimte aan de Parallelweg maakt plaats voor de op- en afrit van de Sint Maartens-passerelle. Er komt een nieuwe P&R-garage aan de Wyckerpoort-kant van de sporen.

- De bestaande passerelle naar de sporen wordt vervangen. Door een nieuw exemplaar over de sporen of door een tunnel onder de sporen door. Alleen te gebruiken door voetgangers.

- Het groen-glazen entreegebouw van het station aan de Wyckerpoort wordt vervangen door een nieuw gebouw.

- De tunnel in de Scharnerweg voor fietsers en voetgangers leidt straks niet naar het station maar naar de Wilhelminasingel. De tunnel wordt ook verbreed.

- Tussen de plek van de passerelle en het einde van de Flixbus-halte komt een brede strook grond vrij omdat sporen verdwijnen. Daar worden woningen en kantoren gebouwd.

200 miljoen euro
In de loop van 2026 wordt verder gewerkt aan het plan. Uiterlijk begin 2027 moet het klaar zijn. De uitvoering van alle onderdelen van het plan start niet eerder dan 2035. Kosten tegen de prijzen van vandaag: circa 200 miljoen euro.

In het gemeentehuis heet het plan spoorzone ‘Grand Mstrgt’, lees er gerust groot Maastricht in. Misschien terecht want het plan regelt hoe we straks wonen, werken en reizen in de spoorzone tussen de stations Noord en Randwyck met het gebied rond het centraal station als middelpunt.

Uitleg tijdens de bijeenkomst op 26 november 2025 door Rick Lebouille (l) van de gemeente en naast hem wethouder Frans Bastiaens.

Meer in Actueel