College zegt ja tegen lijn 3 naar centrum, gemeenteraad heeft nu laatste woord
Als de gemeenteraad op 30 september tijdens een commissievergadering mee gaat, rijdt lijn 3 vanaf 4 januari 2026 weer over het Vrijthof en de Markt. Het college van burgemeester en wethouders heeft na overleg met gedeputeerde Kuntzelaers het voorstel van de provincie en Arriva geaccepteerd. Laatste hindernis is nu het groen licht van de raadsleden in de commissie. Goed nieuws, maar: tot 4 januari rijdt lijn 3 in ieder geval via de Prins Bisschopsingel en de Avenue Céramique.
Dat valt te lezen in een brief die het College van B en W donderdag 22 augustus 2025 aan de gemeenteraad heeft gestuurd. Het College wilde niet zonder inbreng van de gemeenteraad vóór 25 augustus beslissen over het aanbod van de provincie en Arriva. Dat aanbod hield in dat lijn 3 zijn oude route van voor 2021 terug zou krijgen: over het Vrijthof en de Markt. Wethouder Aarts had enkele dagen eerder aan de provincie gevraagd om er samen met Arriva voor te zorgen dat de route van lijn 3 niet verandert. Niet veranderen betekent dat Wyckerpoort, Nazareth en de wijken in west (Wolder, Biesland, Campagne) hun directe bus naar het centrum behouden. Aarts schaarde zich daarmee achter het verzet vanuit meerdere wijken waaronder Wyckerpoort tegen een nieuwe route voor lijn 3. Dat was een koerswijziging want de afgelopen jaren wilde Maastricht lijn 3 juist niet over het Vrijthof en de Markt laten rijden, daar was het volgens de gemeente te druk met vooral fietsers en voetgangers.
Tijdsdruk
Arriva steunde het voorstel van de provincie omdat lijn 3 zo meer reizigers gaat trekken. De provincie zette er ook tijdsdruk op: als de gemeente het aanbod van de provincie uiterlijk zondag 24 augustus zou accepteren, kon de bus vanaf de herfstvakantie de route over Vrijthof en Markt rijden. Later reageren zou er voor zorgen dat de Vrijthof-route pas begin 2026 kan worden gereden. Het college van B en W koos niet voor de snelste optie en accepteert dat lijn 3 voorlopig wel de route via de Bisschopssingel gaat rijden en dus niet meer het centrum aandoet.
Verzet heeft resultaat
Het verzet uit de wijken en de acties van politieke partijen in de Maastrichtse gemeenteraad en Provinciale Staten heeft dus resultaat geboekt. De gemeente is om en de provincie en Arriva lijken te krijgen wat ze wilden: een route over Vrijthof en Markt. Ook de actievoerders uit Wolder, Campagne, Biesland, Nazareth en Wyckerpoort en de 2.500 petitie-ondertekenaars krijgen zeer waarschijnlijk hun zin: lijn 3 biedt vanaf januari 2026 weer een directe verbinding met het centrum. Mits de raadsleden ja zeggen uiteraard.