Aanpassing spoorplan biedt ruimte voor woningen bij station en in Wyckerpoort

De huidige passerelle voldoet niet aan de veiligheidseisen en moet dus worden vervangen. Maastricht en ProRail spraken af dat er eind 2024 een voorstel gereed is. Dat zou dus kunnen gaan over een nieuwe passerelle of over een tunnel.

Bouwlijstje Maastricht
Dit is het bouwlijstje dat de gemeente Maastricht heeft gemaakt voor ’Limburg Centraal’:

Limmel: 1000 woningen
Geusseltpark: 850 woningen
Stationskwartier & Groene Loper: 1850 woningen
Brightlands Campus: 1350 woningen
Stedelijk gebied (waaronder Binnenstad): 1450 woningen
Belvédère: 1250 woningen

De bedenkers van het spoorplan hebben een nieuw variant bedacht die sneller ruimte biedt voor circa 750 appartementen. Ook kan een nieuwe, kortere passerelle worden aangelegd die daardoor goedkoper is.

Dat werd dinsdag 30 april duidelijk tijdens een prestatie van -planmakers Luc Soete en Jo Coenen. In de Koepelkerk waren leden van de gemeenteraad en van de gemeentelijke Welstandscommissie te gast om de laatste stand van zaken te horen.

‘Goeie appartementen’
De nieuwe variant betekent dat de sporen 8 tot en met 15 aan de Wyckerpoort-kant van het stationsemplacement verdwijnen. Na die opruimactie zijn er nog genoeg sporen over voor het normale treinverkeer. En er ontstaat samen met de ruimte van de bushaltes voor Flixbus en KLM plek om 5 woonblokken van 5 tot maximaal 6 etages te bouwen. Die bieden voldoende vierkante meters (‘goeie appartementen, geen studio’s voor studenten’) beloven Jo Coenen en Luc Soete. De uitleg gebeurde aan de hand van een grote maquette, maar het gaat dan ook over een ‘enorm stuk stad’ (Jo Coenen) dat ‘nu wordt misbruikt voor het spoor. De inefficiëntie ten top’ (Luc Soete).

Opruimactie sporen
Het spoorplan van beide Maastrichtenaren biedt een modernisering van het bus- en het treinstation, een opruimactie van overbodige sporen en onder de grond leggen van de sporen die wel nodig zijn. Het spooremplacement wordt veel kleiner en daardoor ontstaat samen met de ondertunneling ruimte voor woningen en kantoren. Voor de inwoners van de wijken naast het station ontstaan verbindingen tussen oost en west waar geen tunnels of bruggen voor nodig zijn.

‘Limburg Centraal’
Met hun nieuwe variant reageren Coenen en Soete op een nieuw plan voor de bouw van nieuwe woningen. Dat plan met de naam ‘Limburg Centraal’ is van de Provincie en Maastricht, Roermond, Sittard-Geleen, Weert en Venlo. Het voorstel is om in deze grote gemeenten binnen 1,5 kilometer van de Intercity-stations volop te gaan bouwen. Er is sprake van 30.000 nieuwe woningen die uiterlijk 2040 klaar moeten zijn. Het plan is al besproken met minister Hugo de Jonge en komt in juni 2024 aan de orde tijdens overleg met een aantal ministeries. Met het plan willen rijk, provincie en gemeenten de woningnood aanpakken en de economische ontwikkeling ondersteunen.
De nieuwe variant maakt het mogelijk om daarna alsnog het spoorplan in fases uit te voeren.

Wyckerpoort
Aan de Groene Loper en direct naast het station is volgens de gemeente ruimte om vóór het jaar 2031 nog 1.850 woningen te bouwen. Naast nieuwe woningen voor Wyckerpoort heeft de gemeente ook betere verbindingen over het stationsgebied in petto. Al eerder was sprake van een nieuwe passerelle en een fiets/voetgangersbrug tussen Sint Maartenslaan en Meerssenerweg. In het nieuwe plan houdt de gemeente deur open voor tunnels die treinreizigers, voetgangers en fietsers kunnen gebruiken. Mochten er inderdaad tunnels worden aangelegd dan is dat einde oefening voor het spoorplan van Jo Coenen en Luc Soete. Hun plan gaat uit van een treintunnel in noord-zuid-richting terwijl de tunnels voor fietsers en voetgangers juist in oowst-west lopen.

Bij een plan voor een groot gebied hoort een grote maquette: Jo Coenen (2de van links) en Luc Soete (3de van links) geven uitleg.