Bijeenkomst over lijn 3: Politiek is nu aan zet
De Maastrichtse politiek en het dalende aantal reizigers nekken lijn 3. Maar het is diezelfde politiek die kan beslissen dat Wyckerpoort, Wolder en andere buurten in oost en west de directe bus naar de binnenstad houden. De provincie Limburg en Arriva bieden daar ruimte voor.
Dat bleek donderdag 31 juli tijdens een bijeenkomst in het stadskantoor van een delegatie uit Wolder, Campagne, Biesland en Wyckerpoort met vertegenwoordigers van Arriva, provincie en gemeente. Onder de groep tegenstanders van de nieuwe route voor lijn 3 waren ook afgevaardigden van de verzorgingshuizen van Sevagram en Envidia en Fabienne Delnoy-Duchateau. Zij startte de online-petitie die inmiddels al ruim 2.100 keer is ondertekend.
De nieuwe route voor lijn 3, die 24 augustus ingaat, betekent voor een groot deel van de inwoners van Wyckerpoort dat zij geen directe bus meer kunnen pakken naar het centrum. Het bestuur van Buurtnetwerk Wyckerpoort heeft de fracties in de gemeenteraad te hulp geroepen om de nieuwe route tegen te houden.
Pré-corona-route
Tijdens de bijeenkomst werd duidelijk dat lijn 3 sinds de aanpassing van de route in de corona-periode 19% van zijn reizigers is kwijtgeraakt. Die denkt Arriva weer terug te kunnen winnen als lijn 3 terug mag naar zijn pré-corona-route over het Vrijthof en de Markt.
Maar er speelt meer dan alleen het dalende aantal reizigers. Arriva zegt zware druk te voelen om zo min mogelijk bussen door het centrum te laten rijden. Wie die druk uitoefent: de gemeenteraad. Die druk en het aantal reizigers zijn voor Arriva reden om de lijn om te leggen naar de Prins Bisschopssingel. Daar worden meer reizigers verwacht, met name studenten.
Maastrichts politicus in reizigersoverleg
Waarom zijn bewoners niet betrokken bij de verandering was een van de vragen. De vertegenwoordiger van de provincie wees er op dat de stem van de reizigers als enige wordt verwoord door het ‘Reizigersoverleg Limburg’ (ROL). Dat overleg gaf een positief advies over het Vervoerplan 2026 dat Arriva nu gaat uitvoeren. Opvallend: Voorzitter van het ROL is het Maastrichtse GroenLinks-raadslid Harry Schouten.
Aan het slot van de bijeenkomst beloofde de vertegenwoordiger van de gemeente de bezwaren te zullen bespreken met wethouder John Aarts. Eenzelfde toezegging deed de ambtenaar van de provincie: hij koppelt terug met gedeputeerde Jasper Kuntzelaers.
Inmiddels is er breed verzet ontstaan tegen de ingreep in lijn 3. Buurtnetwerk Wyckerpoort heeft alle fracties per brief opgeroepen de ingreep tegen te houden. In Provinciale Staten hebben de fracties Lokaal Limburg en 50Plus om tekst en uitleg gevraagd. Datzelfde deden de fracties van CDA, Senioren Stadspartij Maastricht en de Sociaal Actieve Burgerpartij in de gemeenteraad van Maastricht. De hoop is nu dat gedeputeerde Kuntzelaers en wethouder Aarts vóór 24 augustus antwoord bieden op de vraag of Wyckerpoort en de andere wijken hun directe bus naar het centrum houden.